viernes, 17 de diciembre de 2010

Recomanacions llibres NADAL 2010



DESEMBRE 2.010
Benvolguts pares:
S’apropa Nadal i des de la Biblioteca del centre “El Taller de les Mil i Una Històries” us volíem fer uns quants suggeriments de llibres pels vostres fills. Un llibre és un regal màgic, et porta lluny. Recordeu el nostre lema “UN LLIBRE ET BUSCA, DEIXA’T ATRAPAR” i que gaudiu en família de la lectura. Bones festes!


PRIMERS LECTORS

TINC POOOR!

: Valios i Buñuel, Ignasi

Editorial:Barcanova
ISBN: 978-84-489-1783-8
Any: 2005

TON I GUIDA

Autor:

Germans Grimm

Il·lustrador:

Carme Peris Lozano

Editorial:Cruïlla


ISBN: 9788466117470

Any: 2010

EL GEGANT

Autor: Maria, Soliva /Baldó, Estel
Gil, Rosa
Il·lustracions: Gubianas, Valentí
ISBN: 978-84-489-1414-1
Any: 2003

MAREA DE LLETRES QUE MAREGEN

Autor: Valls, Coia
Il·lustracions: Baño, Susana del
ISBN: 978-84-489-2560-4

CICLE INICIAL


EN TONI TÉ UN PROBLEMA

Autor: COLOMER, Carme
Il·lustrador:
Lluís Farré
Editorial:
Pub. Abadia de Montserrat
Lloc de edició:
Barcelona
Any:
2010
colecció:
Primers Contes nº: 19
ISBN:
978-84-9883-257-0


L’AVENTURA DE KIKO

Autor: BLASCO GRAU, Irene.
Il·lustrador:
BLASCO GRAU, Irene.
Editorial:
Tàndem
Lloc de edició:
València
Any:
2010
ISBN:
978-84-8131-879-1


L’OGRE i L’ÀVIA LOLA

Autor: MANSO, Anna
Il·lustrador:
Àfrica Fanlo
Editorial:
Intermón Oxfam
Lloc de edició:
Barcelona
Any:
2010
colecció:
Valors nº: 6
ISBN:
978-84-8452-622-3

HI HAVIA UNA VEGADA UN PAÍS…

Autor: CANO, Carles
Il·lustrador:Teresa Martí
Editorial:Edelvives
Any:2010
ISBN:978-84-263-7465-2

CICLE MITJÀ

El NÚVOL ENAMORAT i altres contes en vers

Autor: BROSETA, Teresa
Il·lustrador:
Xavier Tarazona
Editorial:
Bromera
Lloc de edició:
Alzira
Any:
2010colecció:
El Micalet Galàctic nº: 153
ISBN:
978-84-9824-509-7

ODIO ESTE LUGAR: DIARIO de AMELIA

Autor: Marissa Moss

Editorial: Edaf
Lloc de edició:
Madrid
Any:
2010
ISBN:
978-84-414-2539-2


TANENLLÀ

Autor: GIRBÉN, Jordi
Editorial:Sd
Lloc de edició: Barcelona
Any:2010
ISBN: 978-84-92607-30-3

El capità BARRUF i els CAÇAFANTASMES

Autor: Hoyo, Rodolfo del
Il·lustracions: Malet, Oriol
Editorial: Barcanova
ISBN: 978-84-489-2491-1
Any:20O9

Les aventures del MEGACOMANDANT FONOLL

Autor: Prats, Joan de Déu
Il·lustracions: Garcia, Glòria
Editorial: Barcanova
ISBN: 978-84-489-2368-6
Any: 2008

CICLE SUPERIOR

EL LLARG VIATGE d’A

Autor: SERÉS, Francesc
Il·lustrador:
Adrià Fruitós
Editorial:
Cruïlla
Lloc de edició:
Barcelona
Any:
2010
colecció:
El Vaixell de Vapor
nº:
156
ISBN:
978-84- 661-2594-9

HISTORIAS PRECISAMENTE ASÍ

Autor: Rudyard Kipling

Ilustrador: Rudyard Kipling, Irene Singer

Traductor: Leandro Fanzone

Editorial: Comunicarte

Colección: Clásicos a mano

Lloc de edició: Córdoba (Argentina)

Año: 2010

ISBN: 978-987-602-115-9

RITA EN APUROS

Autor: Mikel Valverde

Ilustrador: Mikel Valverde

Editorial: Macmillan

Colección: El Mundo de Rita

Ciudad: Madrid

Any: 2010

ISBN: 978-84-7942-628-6

ESO


LA CLAU APSU

Autor: BAIX, Laura
Editorial:Barcanova
Lloc de edició:Barcelona
Any:2010
colecció: Antaviana Nova
nº: 101
ISBN:
978-84-489-2568-0

PERDONE, en quin segle diu que estem?

Autor: Bagés, Noemi
Il·lustracions: Hindley, Sheridan
Editorial:Barcanova
ISBN: 978-84-489-2484-3
Any: 2009

EXPEDIENTE J: LA CIUDAD INVISIBLE

Autor: M. G. Harris

Traductor: Alexandre Casal Vázquez

Editorial: SM

Colección: Serie Expediente J

Lloc d’edició: Boadilla del Monte (Madrid)

Año: 2009

ISBN: 978-84-675-3628-7


En Toni té un problema

Les narracions de la col·lecció Primers Contes acostumen a tractar temes lligats als hàbits de l’infant o a les celebracions més populars. En aquest cas, Carme Colomer ens presenta un nen que quan escriu la lletra «o» sempre es desprèn del paper i cau. Ell busca, de manera repetitiva, una solució per arreglar-ho, tot preguntant a diversos personatges d’oficis ben diferents. El conte parteix d’una idea simpàtica i esdevé original i divertit. Tot i formar part d’una col·lecció que en determina la composició, el llibre treu suc primer del text i després dels elements de què disposa. Així juga en tot moment amb la tipografia, i té el suport i el reforç de les il·lustracions de Lluís Farré, que són un vestit a mida per a una història on l’humor i l’enginy són ingredients destacats.


L’aventura de Kiko

Conte d’enginy on el babau resulta ser més espavilat que el suposat intel·ligent. Amb certs elements que recorden els contes clàssics, una mare gallina se’n va al mercat i deixa el seu fill Kiko com a responsable del seu germanet, que encara és un ou. Un gat que veu com la mare surt de casa vol aprofitar l’ocasió per menjar-se l’ou. El Kiko ho impedirà amb astúcia.
El text està al servei de les il·lustracions que li impregnen caràcter. Hi destaca la importància que dóna l’autora al color, afegint-hi algunes vegades textures, sense ni un espai en blanc i molt lluminoses. A través de la perspectiva, dels diferents plans, de l’expressivitat de les cares i del color, aconsegueix donar força als personatges i a les situacions. També hi destaca un subtil sentit de l’humor i la representació gràfica d’algunes idees (ex. negre pressentiment del pollet).
Un conte entretingut on el punt fort són les il·lustracions. La història és correcta, tot i que es podrien suprimir els preàmbuls i el final sense que això afectés la narració.


L’ogre i l’àvia Lola

Amb una qualitat de paper i d’impressió que sorprèn, heus aquí un conte —que gairebé sembla tradicional per la seva estructura narrativa— encaminat a fer més entenedora la idea que la pau i la tranquil·litat només demanen la petita contribució de tots i cadascú. En aquest relat un ogre fa grans destrosses en el regne només amb la força dels seus esternuts. Tan potents són, que no hi valen exèrcits ni armes. Sort que l’àvia Lola hi veu més enllà, de les aparences, i amb una mica de traça posa remei a la situació.
Si bé el relat s’aguanta per si sol, perquè és més agut que alliçonador, la il·lustració també contribueix a fer-ne un bon llibre, mantenint a tothora el sentit de les desproporcions entre l’ogre i la resta de personatges i objectes, de manera que ningú no hi perdi la personalitat.
El conte es llegeix i rellegeix amb gust i és apte per a una dramatització que permeti als infants copsar-ne millor el significat.


Hi havia una vegada un país…

Aquesta és la història d'un país tan petit que amb prou feines surt als mapes. No hi poden tenir camps de futbol, perquè no hi caben, ni tan sols pistes de tennis; no hi ha persones grasses i, perquè neixi un infant, han d'esperar que emigri algú. El rei, menut com el país i cansat de tantes estretors, barrina una manera de fer-lo créixer.
És bàsic tenir entre mans una bona història per assegurar l'èxit del llibre o, com a mínim, tenir possibilitat d'aconseguir-lo; aquest és el cas de Hi havia una vegada un país… Un relat escrit amb enginy que captivarà el lector: no avorreix i no té final previsible, dos elements necessaris perquè funcioni un conte. Però la imatge, sobretot en el llibre infantil, també té un pes important; per tant, s'agraeix que es proposi un llenguatge nou. He de dir que aquest no és el cas del conte que ens ocupa, de pàgines a tot color plenes de personatges de caps grossos i ulls rodons, camacurts i camaprims. No qüestiono l'esforç i la dedicació de la il·lustradora, però de vegades també ens agrada que ens sorprenguin, si no, tot sembla fet segons el mateix patró.


El núvol enamorat i altres contes en vers

Des que l’any 2001 aparegué la seua primera obra —La botiga del Carme, Premi Carmesina 2000—, Teresa Broseta no ha deixat d'escriure llibres per a xiquets, molts dels quals han estat guardonats, com Les costures del món —Premi Vicent Silvestre— o No puges a l'andana, Premi de Teatre Infantil Xaro Vidal. Ara, l'autora valenciana presenta vuit contes en vers, històries tendres amb humor i pinzellades surrealistes: un núvol que s'enamora d'un pirata o una llevadora que menja mitjons, imperdibles, caramels, etc., perquè «les llevadores tan joves/ tenen sempre molta fam». Alguns textos no responen exactament a la idea de «conte», a penes si tenen anècdota —com «El botó viatger», «Gens de son» o «El joc de les princeses»—, són més aviat escenes suggeridores i divertides relacionades d'alguna manera amb el món dels infants. Les estampes en blanc i negre de Xavier Tarazona acompanyen, sense ambició, els versos


Tanenllà

Tanenllà és un viatge a la recerca d’un indret millor del que coneixem. Dos personatges que junts en fan un: Duín, el nan xer-raire que tot ho veu, i Gralst, el gegant cec i callat, inicien el viatge cap a tot allò desconegut a bord d’un terral.
El millor del llibre són les imatges. Muntatges fotogràfics de diferents peces fetes amb materials de rebuig (corda, fusta, paper, etc.) i buscant-ne la col·locació precisa en escenaris naturals o bé paisatges creats per l’autor. La nau en què viatgen és una construcció molt bonica i els escenaris de creació s’intueixen com peces escultòriques d’una gran bellesa.
El text, un pèl forçat a ser críptic i amb preguntes que no obtenen resposta, acaba sent una lectura una mica feixuga i amb punts foscos que no s’acaben d’entendre.


El llarg viatge d’A

Damunt un escaquer silenciós, el reialme dels Escacs, un país sense matisos, on tot és de color blanc o negre, s’està a punt d’acollir un succés extraordinari. L’aparent calma que envolta les peces no causa alarma. Atès que tant poden estar adormides com enfilades a la partida següent, ningú no s’imagina que el peó A ha decidit rompre les rígides normes que els esclavitzen i es disposa a arribar fins al rei. Ha de fer-li entendre que allò que ha anat passant fins a portar ambdós països a una situació de guerra permanent no té per què seguir. Situació que les fortes imatges en blanc i negre ajuden a tensar.
Primera incursió en la literatura infantil de Francesc Serés (1972), escriptor aragonès en llengua catalana que ha obtingut, entre altres, el Premi Nacional de Literatura 2008 pel llibre La matèria primera. La crítica apunta que l’obra de Serés destaca per la mirada crítica i sensible que dedica a les seves criatures de ficció per anar més enllà del que les conforma. Sensibilitat i crítica, dues capacitats de gran calat en les obres que com aquesta tenen a veure amb la formació literària i humana d’infants i joves.


És més recomanable seguir l’aventura a través del material fotogràfic que no pas pel quadern de viatge.

La clau Apsu

És possible plantar cara a una sinistra multinacional sense escrúpols? La resposta es glossa al llarg de tres-centes pàgines plenes de dinamisme i de valors positius, amanits, però, amb un tel d'ingenuïtat. En un futur no gaire llunyà ni esperançador (s'ha consumat el canvi climàtic i la desaparició de moltes espècies animals), la Paula i en Joel, dos orfes adolescents, emprenen una croada personal per esbrinar en què treballaven realment els seus pares i les circumstàncies de les seves morts. El que van descobrint, sempre amb l'ajut inestimable de persones que qüestionen l'estat de les coses, els porta a recórrer milers de qui-lòmetres a través d'una Europa en decadència i una Àfrica que rep immigrants(!) mediambientals. Una metàfora de la necessitat de col·laborar, al marge d'edats, credos i races, per superar la cobdícia que, i això no és ficció, durà el planeta a un desastre global i irreversible.